كلمة للمُلحدين واللادينيين قليلي الأدب وعديمي الأخلاق

Posted: نوفمبر 29, 2013 in الكتابات العامة, الإلحاد

بسم الله الرحمن الرحيم

كلمة للمُلحدين واللادينيين قليلي الأدب وعديمي الأخلاق!

أبو المُنتصر محمد شاهين التاعب

ÇáÅáÍÇÏ

كلمتين محشورين في زوري بسبب مُتابعتي لحسابات بعض المُلحدين!

الملحد أو اللاديني بيعتقد إن الأديان مش أفضل وسيلة لنشر الأخلاق, بل إنه يعتقد إن الأديان فيها أشياء غير أخلاقية كثيرة جداً وسبب أساسي في انتشار مُعاملات و عادات كثيرة غير أخلاقية في المُجتمعات المُتديِّنة!

المفروض بعد الهري الفاضي ده نلاقي إن المُلحد ده قِمَّة في الأخلاق والأدب؟!

صح ولا أيه؟ شوفوا بأه انا هحاول ألتزم الأدب قدر الإمكان, وبجاهد نفسي عشان أكتم غيظي, لكم إللي أنا عايز أقوله إن اقتناعي الشخصي هو إن المُلحدين دماغهم مليانة أفكار في غاية القبح و البذاءة, ولكن في منهم ناس بتحاول إنها تعرض أفكارها القبيحة البذيئة ديه بطريقة فيها نوع من أنواع الأدب و الاحترام.

يعني بيحاول على أد ما يقدر إنه ميغلطش ويقل أدبه, رغم إنه مُعتقد إنه لو عبَّر بقلَّة أدب فده هيكون بسبب إن الدين نفسه فيه قلة أدب وأمور غير أخلاقية مش هو إللي قليل الأدب! أه والله المُلحد بيفكر بالطريقة ديه … صدقني متستغربش.

في بأه مُلحدين ولادينيين تانيين … أقل ما يُقال هو إن دماغهم فيها (….) وبعدين بيبدأ يطرش علينا الـ (….) إللي في دماغه من خلال كتاباته على حسابه.

هما بيدعوا إن مفيش تواصل فكري بين المُلحدين واللادينيين من ناحية وبين المُتديِّنين من ناحية أخرى! ازاي عايزني أتواصل أصلاً مع سفالة و قلة أدب؟!

طبعاً المُلحدين واللادينيين السَّفلة دول ممكن تلاقي منهم بنات! عادي جداً! ويتكلموا بكلمات قبيحة جداً وسافلة وبذيئة وقول زي مانت عايز تقول!

طب وبعدين يعني؟! انتو عايزين بناتنا يكونوا كده؟! يعني المفروض نفهم إن الأشكال الـ (….) ديه جت نتيجة تعليم و تنوير و فكر و فهم و قراءة و ثقافة وطين على دماغهم؟! حسبنا الله ونعم الوكيل!

أنا عايز أفهم حاجة بسيطة جداً … مش المفروض المُلحدين واللادينيين دول من أهم وسائل نقضهم للدين هو إن أخلاق المُتديِّن دليل على فساد دينه؟!

طيب مش هما المفروض كلهم بأه يكونوا مؤدَّبين وخلوقين عشان نقول إن أخلاقهم وأدبهم دليل على صحة ما هم عليه من إلحاد و لادينية؟!

في النهاية المُتديِّن صاحب الأخلاق القبيحة والذي لا يمتلك من الأدب إلَّا القليل مُجرَّد مُقصِّر في الالتزام بتعاليم دينه التي تحضه على الفضيلة والأدب والأخلاق وكل ما هو معروف حسنه, وتنهاه عن كل نقيصة و رذيلة و بذاءة وكل ما هو معروف قبحه.

أما الملحد واللاديني بأه … فقلة الأدب وسوء الأخلاق إللي هما فيها بسبب عدم التزامهم بأي نوع من أنواع القواعد التي تحضهم على أي نوع من أنواع الخير!

متمردين على كل شيء, ومُتحرِّرين من أي قيد!

حرقتوا دمي الله يهديكم

كُفْر وقِلّة أدب كتير وربنا!

أضف تعليقاً

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

WordPress.com Logo

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   / تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   / تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   / تغيير )

Google+ photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google+. تسجيل خروج   / تغيير )

Connecting to %s